http://sosyalbe-kac.web.nku.edu.tr/

Kadın ve Aile Çalışmaları(YL) Yüksek lisans-tezli Programı

Programı Sunan Akademik BirimKadın ve Aile Çalışmaları(YL)
Program DirektörüAnabilim Dalı Başkanı: Dr. Öğr. Üyesi Ali Faruk AÇIKGÖZ
Program TürüYüksek lisans-tezli Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiYüksek Lisans
Kazanılan DereceSosyal Bilimleri Enstitüsü bünyesinde yer alan Kadın ve Aile Çalışmaları Anabilim Dalında yüksek lisans çalışmasını başarıyla tamamlayan mezunlara Yüksek Lisans diploması verilir.
Eğitim TürüTam Zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları(1) Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların; bir lisans diplomasına sahip olmaları, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları veya ALES sonucu yerine Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslararası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir. Güzelsanatlar ve Konservatuvar anabilim/anasanatdalları yüksek lisans ve tezsiz yüksek lisans programlarına başvuracak adaylardan ALES puanı aranmaz. (2) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’si, ALES’ten alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %30’u toplanarak bulunur. Ancak, Güzel Sanatlar ve Konservatuvar anabilim/anasanat dalları mezunlarının bu anabilim dallarına başvurularında ve tezsiz yüksek lisans programlarında mülakat puanının %70’i ve lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %30’u dikkate alınarak yapılır. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır. Başvuru koşulları her dönem kontenjanlar açıklanırken ayrıca duyurulmaktadır.
Önceki Öğrenmenin Tanınmasıİlgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurulması halinde yatay geçiş, ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olabilir.
Mezuniyet Koşulları Bu Yüksek Lisans programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
120 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Bir yüksek lisans tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program AmacıKadın ve Aile Çalışmaları Yüksek Lisans Programı; akademide, iş dünyasında ve kimi kamu kuruluşlarında kadın ve aile tarihi, aile kuramları, aile sorunları, aile hukuku, kadın, erkek, anne, baba, çocuk gibi alanlarda kariyer yapmak isteyenlere yönelik bir programdır. Programda, sadece kadın ve aile konularındaki istatiksel bilgiler değil, konu hakkındaki felsefi ve kuramsal çalışmalar, kanuni düzenlemeler, aileler ve ailelerin tarihi konuları gibi çok geniş yelpazede disiplinler arası bir yaklaşımı kapsayan dersler verilmektedir. Öğrencilerimiz farklı alanlarda ilgi alanlarına göre dersler seçebilmektedir. Kadın ve aileye dair analitik düşünme ve araştırma yeteneklerinin geliştirilmesini amaçlayan program çeşitli sosyal bilimlerden gelen öğrencilerin oluşturduğu sinerji ile güçlü bir bilgi birikimi sağlama imkânı ve ortamı sağlamaktadır. Program sayesinde öğrencilerin, kadın ve aile alanlarında faaliyette bulunan kamu kurumları ve özel kuruluşlarda sorumluluklar üstlenebilmesi, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere saygılı profesyoneller olmaları ve yüksek lisans düzeyinde orijinal çalışmalarla akademik araştırmalara katkıda bulunmaları hedeflenmektedir.
Mezunların Mesleki ProfilleriMezunlar bu programdan sonra kamu kuruluşlarında ve özel kuruluşlarda kariyer yapabilirler.
Bir Üst Dereceye GeçişYüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar doktora programına başvurabilir.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

(1) Bir lisansüstü dersin yarıyıl kredi değeri, bir yarıyıl devam eden bir dersin haftalık teorik ders saatinin tamamı ile haftalık uygulama ve laboratuvar saatinin yarısının toplamıdır.

(2) Açılacak lisansüstü dersler ile bu derslerden hangilerinin zorunlu, hangilerinin seçmeli olduğu, anabilim dalı akademik kurulunca tespit edilir ve her yarıyıl başında enstitü kurulunca belirlenir.

(3) Lisansüstü programlarda derslere devam zorunludur. Teorik ve uygulamalı derslerin %30’undan fazlasına devam etmeyen öğrenciler devamsız sayılır. Bir yarıyılda okutulan bir derse ait ödev ve/veya uygulamaların ortalamaları ile ara sınav notlarının başarı notuna etki oranları, yarıyıl başında ilgili anabilim dalı akademik kurulunda belirlenir ve enstitü kurulunda onaylandıktan sonra ilan edilir.

(4) Bir yarıyılda okutulan her ders için bir yarıyıl sonu sınavı açılır. Sınavlar, Senato tarafından belirlenen akademik takvim içerisinde yapılır. Sınav programı, ilgili anabilim dalı başkanlığınca hazırlanır ve on beş gün önceden ilan edilir.

(5) Sınav sonuçları sınav tarihini izleyen bir hafta içinde öğretim üyesi tarafından öğrenci işleri otomasyonuna kaydedilir. Dersin not çizelgesi öğretim elemanınca imzalanarak anabilim dalına teslim edilir. Not çizelgesinin anabilim dalı tarafından enstitü müdürlüğüne iletilmesinin ardından notları otomasyonda ilan edilir.

(6) Tüm ödev, uygulama ve sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir ve yarıyıl sonu sınavının başarı notuna etkisi %50’den az olamaz. Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65 puan, doktora programında ise en az 75 puan olması gerekir. Lisansüstü derslerin sınav notlarının 100 tam not üzerinden belirlenmesi esas olmakla beraber istenildiğinde bir öğrencinin öğrenim durumu belgesi aşağıda belirtilen şekilde hazırlanır.

a) Sınav notlarının harfli sisteme göre eşdeğerleri aşağıdaki çizelgede belirtildiği şekildedir.

Puan Değeri                  Harf Notu                        Katsayı

90-100                               AA                                4,00

85-89                                  BA                                3,50

80-84                                  BB                                3,00

75-79                                  CB                                2,50

65-74                                  CC                                2,00

0-64                                    FF                                 0,00

b) Bir dersten başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65, doktora programında ise en az 75 puan; harfli sistemde ise yüksek lisans programında en az CC ve doktora programında ise CB harf notu olması gerekir.

c) Harfli sisteme göre belge düzenlenirken, aşağıda tanımlanan harf notları da kullanılır:

1) DZ - devamsız notu; ders kaydı yaptırılan ancak devam koşulu yerine getirilemeyen kredili dersler için verilir.

2) BL - başarılı harf notu; kredisiz ders, seminer ve tez çalışmalarını başarıyla tamamlayan öğrencilere verilir.

3) BZ - başarısız harf notu; kredisiz ders, seminer ve tez çalışmalarında başarısızlık durumunda verilir.

4) TR - transfer harf notu; diğer üniversitelerden alınan ve programa kabul edilen dersler için ve muaf tutulan dersler için verilir.

ç) Yarıyıl sınavı sonunda başarısız olunan dersler için Senato tarafından belirlenen akademik takvimde gösterilen tarihlerde bütünleme sınavı yapılır.

(7) Bir dersten başarısız olan öğrenci, danışmanının önerisi ile bu dersi tekrar alabilir veya yeni bir ders alabilir. Süresi içerisinde ders kaydını yaptıran öğrencilerden herhangi bir nedenle ders değiştirmek veya bırakmak isteyenler, akademik takvimdeki ders alma-bırakma süreleri içerisinde o yarıyılda açılan başka bir derse kayıt yaptırabilir veya ders bırakabilir.

(8) Sınav sonucuna itirazlar, sınav sonucunun ilanından itibaren yedi gün içinde ilgili enstitü müdürlüğüne yapılır. Sınav evrakı, ilgili enstitü yönetim kurulunda oluşturulan ve ders sorumlusu öğretim üyesinin de yer aldığı konuyla ilgili üç kişilik bir komisyon tarafından incelenir. Komisyon değerlendirmesi ilgili enstitü yönetim kurulunda karara bağlanır.

Eğitim Öğretim Metotları

Eğitim Öğretim Metotları:

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

 

EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

 

 

Rol Yapma / Drama

 

 

Problem Çözme

 

 

Vaka Çalışması

 

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha / Arazi Çalışması

 

 

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme / Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri

 

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

 

Program Çıktıları

1-Alana ilişkin elde edilen bilgileri, ilgili kişilere teorik ve pratik esasları ile aktarabilme yeteneğine sahip olur.
2-Alana ilişkin kuramlara hakim ve bunlardan yola çıkarak çalışma hayatında rapor haline getirebilme ve akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahip olur.
3-Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
4-Alanın gerektirdiği araştırmaları yapma ve araştırmaların nasıl planlanacağı bilgisine ve bunu uygulayabilme becerisine sahip olur.
5-Alanın gerektirdiği ileri düzeydeki veriyi işleyerek gerekli bilgilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahip olur.
6-Alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
7-Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.
8-Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, kurumsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahip olur.
9-Eğitim ve araştırma yoluyla kadın ve aile çalışmaları alanında toplum genelinde farkındalığı ve duyarlılığı artırarak genel bilinç ve zihniyet dönüşümüne katkı sağlar.
10-Farklı toplumlara ait kadın, aile ve toplumsal cinsiyet ile ilgili verileri toplar ve toplumlararası kıyaslamalar yapar.
11-Felsefe, din, edebiyat alanlarındaki toplumsal cinsiyet ve aile tartışmalarını yürütebilir.
12-Her türden akademik üretimde akademik araştırma yöntemlerine ve etik kriterlerine sadık hareket eder.
13-Kadın, aile ve toplumsal cinsiyet ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.
14-Kadına yönelik şiddetin toplumsal, siyasal, ekonomik nedenlerini bilir.
15-Kadının iktisadi ve siyasi alanlardaki katılım eşitsizliklerini tespit edebilir ve çözüm önerileri getirebilir.
16-Toplum, cinsiyet ve aile konularını kadın bakış açısıyla irdeleyerek, Türkiye’de kadınların toplumsal konumunu etkileyen kadın-erkek eşitsizliği sorununa çözümler üretebilir.
17-Toplumsal cinsiyet ve aile konularında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izler, bu alandaki çalışmalardan yararlanır ve literatüre katkı sağlar
18-Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve bizzat kendisi hakkında eleştirel bir bakış açısına sahip olur.

Müfredat

Kadın ve Aile Çalışmaları(YL) Kredili Ders Yapısı Şeması



Ders



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
KAÇ 201 Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik 3 0 5
KAÇ 205 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2024-2025 GÜZ DÖNEMİ KADIN ve AİLE ÇALIŞMALARI TEZLİ() 45
KAÇ 234 Ailede Psikososyal Sorunlar ve Danışmanlık 3 0 5
KAÇ 202 Aile Yaşam Döngüsü 3 0 5
KAÇ 204 Bağlanma Kişilik Gelişimi ve Aile Dinamikleri 3 0 5
KAÇ 211 Kadına Yönelik Şiddet, Aile İçinde İncinebilir Risk Gruplarında Şiddet ve İstismar 3 0 5
KAÇ 221 Kadın Kimliği Bağlamında Siyasal ve İdeolojik Söylem 3 0 5
KAÇ 217 Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Araştırmalarında Yöntem 3 0 5
KAÇ 219 Osmanlı´dan Günümüze Türk Kadını 3 0 5
KAÇ242 Örgüt Kültürü ve Yönetimde Kadın 3 0 5
KAÇ 225 Resim Sanatında Aile Yaşamı ve Kadın 3 0 5
KAÇ 213 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Bağlamında Kadın Hakları 3 0 5
KAÇ 215 Toplumsal Cinsiyet, Kadın ve Sağlık 3 0 5
KAÇ 207 Türk Müziğinde Kadın 3 0 5
KAÇ241 Uluslararası İlişkilerde Feminist Arayışlar 3 0 5
Toplam AKTS: 60

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
KAÇ 201 Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik 3 0 5
KAÇ 203 Seminer 0 2 5
KAÇ 205 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2024-2025 BAHAR DÖNEMİ KADIN ve AİLE ÇALIŞMALARI TEZLİ() 45
KAÇ236 Ailede Kriz ve Krize Müdahale 3 0 5
KAÇ238 Eğitimde Fırsat Eşitliği ve Kadın 3 0 5
KAÇ 211 Kadına Yönelik Şiddet, Aile İçinde İncinebilir Risk Gruplarında Şiddet ve İstismar 3 0 5
KAÇ239 Kadın ve Aile Çalışmalarında Güncel Yaklaşımlar 3 0 5
KAÇ 212 Kadın ve Girişimcilik 3 0 5
KAÇ243 Kültürlerarası Kadın Yazını Okumaları 3 0 5
KAÇ 220 Küreselleşme Sürecinde Kadın ve Ekonomi 3 0 5
KAÇ 216 Olağandışı Durumlar ve Kadın 3 0 5
KAÇ240 Toplumsal Cinsiyete Duyarlı İletişim Uygulamaları 3 0 5
KAÇ 215 Toplumsal Cinsiyet, Kadın ve Sağlık 3 0 5
KAÇ 209 Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları 3 0 5
KAÇ232 Turizm ve Kadın 3 0 5
KAÇ244 Türk Ceza Hukuku Bağlamında Kadına Karşı Şiddet 3 0 5
KAÇ 207 Türk Müziğinde Kadın 3 0 5
KAÇ 226 Türk Resminde Kadın Figürü-Kimliği ve Türk Sanatçılar 3 0 5
KAÇ 222 Türk Siyasal Yaşamında Kadın ve Kadının Siyasal Katılımı 3 0 5
KAÇ245 Uluslararası Kuruluşların Kadın ve Aile Politikaları 3 0 5
KAÇ237 Yerel Yönetimlerde Kadın Temsili 3 0 5
Toplam AKTS: 65
Yıllık Toplam AKTS: 125

Tez



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
KAÇ 205 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
KAÇ 205 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60